تبلیغات
اقلیم شناسان ایران
نویسندگان
آمار بازدید
کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :
درباره ما

همدلی و هم افزایی ملی و علمی
ایجاد کننده وبلاگ : محمود خسروی

Google

در اقلیم شناسان ایران
در كل اینترنت
ابزار پرش به بالا


نویسنده: محمود خسروی |
چهارشنبه 25 خرداد 1390 |

دیروز در جلسخ امتحان بودم من امتحان درس فناوری اطلاعات را برای دانشجویان اقلیم شناسی داشتم ویکی از همکاران گروه ریاضی درس شیرین و جذاب "ریاضیات مهندسی" با گروه دیگری از دانشجویان.

ضمن صحبتی که پیش آمد راجع به مشکلات تدریس ریاضی مهندسی که در سرفصل جدید برای این دانشجویان ارائه شده و میزان یادگیری دانشجویان صحبتی کردیم.واقعاً برای دانشجویی که با سطوح مقدماتی درس ریاضی آشنایی ندارد تدریس چنین دروسی کاری بسیار سخت است.بهر حال برای همکاران گروه ریاضی عجیب است و نهایتاً این درس بحق پیشنیاز دروس تخصصی اقلیم است .همه ما به نحوی در تدریس دروسی مثل آمار،GIS،اقلیم کاربردی،هیدرولوژی پیشرفته،اقلیم همدید و حتی مبانی آب و هواشناسی 1 و 2 با این مشکلات روبرو هستیم. براستی توقع ما از دانشجویی که در دبیرستان تماماً دروس ادبیات و علوم انسانی خوانده و به وی گفته شده جغرافیا یعنی اینکه پایتخت ایران تهران است چیست.او مقصر نیست.برنامه آموزشی هم مقصر نیست چون با توجه به تحولات چند ساله اخیر اگر بخواهیم در عرصه اقلیم شناسی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید خود را با نهضت نرم افزاری ،اینفورماتیک و دینامیک اقلیم شناسی همسنگ کنیم در غیر اینصورت حرفی برای عرصه در دستگاه پیچیده ایی مانند اتمسفر و اقلیم نخواهیم داشت.من و بسیاری از همدوره ای های اقلم شناسی دیپلم اقتصاد بودیم و دوستان می دانند برای رسیدن به ان حداقلی که داریم چه مرارت ها کشیدیم و شاید یکی از دلایلی که سریع تر از سایر جامعه جغرافیایی به سمت رایانه و IT رفتیم همین احساس نیاز و ضعف هایی بود که مشاهده می کردیم.از سوی دیگر دوره اقتصاد در دبیرستان آنقدر با ریاضیات بیگانه نبود.سطح آمار این رشته از رشته ریاضی در آن زمان بالاتر بود.از سویی دانش جغرافیا و اقلیم شناسی تا این حد کمی و وابسته به مباحث ریاضی و آماری نبود.....................

·         حال بحث آن است که با توجه به ورود دانشجویان با سابقه ادبی در رشته اقلیم شناسی شما چه آینده ای را برای این دانش پیش بینی می کنید؟

·         آیا مدل ها و روش های کمی و رایانه ای اقلیم شناسی بایستی خود را با ساز و کارهای ادبی هماهنگ سازند؟

·         آیا اجرای سرفصل جدید در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اگر واقعاً بخواهد اجرا شود و اصطلاحاً سمبل نشود( با توجه به ساختار فعلی قشر تعلیم پذیر و عدم وجود پیشینه مرتبط با این دروس )امکانپذیر است؟

·         وظیفه انجمن ایرانی اقلیم شناسی در این میان چیست؟موضوعی که انجمن جغرافیایی ایران نتوانست به سرانجام برساند و تنها برای گرایش کارتوگرافی مقرر گردید دانشجوی از رشته ریاضی گزینش شود

·         آیا شما با گزینش دانشجو کارشناسی با دیپلم ریاضی – فیزیک یا تجربی بجای ادبیات موافق هستید؟

لطفاً در نظر سنجی (ستون سمت چپ وبلاگ )و بحث آزاد ما شرکت فرمایید.منتظر نقطه نظرات ارزشمند شما هستیم.


نتایج تا ظهر چهارشنبه
آیا پیشنهاد گزینش دانشجو مقطع کارشناسی اقلیم شناسی از رشته ریاضی-فیزیک را برای آینده این علم مفید ارزیابی می کنید؟
بیست و چهارم خرداد 90 ساعت 14:04:03
بلی
95.24 درصد
(40 رای)
خیر
4.76 درصد
(2 رای)
شرکت کنندگان42 نفر






آخرین مطالب

» کتاب آب و هوای سینوپتیک ایران ( سه شنبه 3 اسفند 1395 )
» چاپ و انتشار کتاب آموزش کاربردی ENVI ( پنجشنبه 28 بهمن 1395 )
» "کتاب خشکسالی و حاصلخیزی خاک" ( چهارشنبه 13 بهمن 1395 )
» لغو موقت سخنرانی (تحلیل فضایی و پردازش داده های رقومی در مخاطرات محیطی) ( دوشنبه 6 دی 1395 )
» سخنرانی علمی به همراه معرفی نرم افزارهای تحلیل فضایی(آمارفضایی) ( شنبه 4 دی 1395 )
» کارگاه آموزشی ( پنجشنبه 25 آذر 1395 )
» راه اندازی کانال طرح ملی تغییرات آب و هوا در تلگرام ( شنبه 20 آذر 1395 )
» انتشار کتاب مدل های آب و هواشناسی ( جمعه 12 آذر 1395 )
» معرفی کتاب شبیه سازی اقلیمی ( پنجشنبه 22 مهر 1395 )
» ماه نامه پیش بیتی بلند مدت شماره 98 ( شنبه 10 مهر 1395 )

آرشیو
لینکستان
تگ های سایت
لینکدونی
صفحات